REDUCERET PLASTAFFALD 2/11/2021
De bedste idéer redder planeten og sparer kunden tid, penge og kræfter. Det gælder den idé, som to af vores projektledere fik til at genopfinde emballagen til PAROC CGL20CY-isoleringsplader. Historien om projektet er et godt eksempel på det løbende arbejde, vi gør for at reducere vores CO2-aftryk.
«Er du med mig?»
Dette var spørgsmålet, som projektleder Mantas Strazdas fra Parocs fabrik i Vilnius stillede sin polske kollega Pawel Stempuchowski under en telefonsamtale for cirka seks måneder siden.
Det skulle Stempuchowski ikke tænke to gange over. Selvom de to projektledere boede og arbejdede i forskellige lande, havde Stempuchowski kendt Mantas Strazdas i næsten 15 år. De havde arbejdet sammen før, og Stempuchowski vidste, at Strazdas havde samme mål og værdier som ham.
"Absolut," svarede han.
Sådan startede udviklingen af den nye emballeringsmetode til PAROC® CGL20CY-isoleringsplader og den betydelige reduktion af plastaffald.
Efter telefonopkaldet udviklede tingene sig hurtigt. Owens Corning Paroc har regelmæssige innovationsmøder, hvor Strazdas og Stempuchowski holdt et oplæg om idéen. De viste den video, de havde optaget i Kraków, og gennemgik, hvordan de kunne spare kunderne tid, kræfter og penge og derudover gøre noget for miljøet.
Idéen fik grønt lys.
"Det mest kritiske skridt i forbindelse med en innovation er at overbevise sig selv om, at idéen er god nok. Hvis du ikke tror på det, vil kunderne heller ikke," siger Stempuchowski.
De to begyndte at undersøge forskellige pakkemuligheder og få viden fra deres kolleger inden for salg og produktudvikling. De endte med en løsning, hvor PAROC® CGL20CY-pladerne skulle pakkes separat på pallen med limfladen opad for at fremskynde installationsprocessen.
De fik også idéen med at bruge mindre og lavere paller, der ville være lettere at håndtere i garager og kældre, hvor produktet anvendes. Den plast, der vikles om pladerne, blev udskiftet med en hætte, der ville få en positiv indvirkning på emballagekvaliteten og tilbyde bedre beskyttelse i forbindelse med opbevaring.
Det eneste, kunderne skulle fjerne, var hætten.
Testningen af den nye emballage foregik i Polen. Det var nemt at finde et passende sted og en egnet kunde.
"Man kan ikke tage ud til en kunde og sige: Vi har forresten dette nye produkt. Har du lyst til at teste det? Det er meget lettere, når man kan sige, at vi har udviklet en ny emballage, der sparer tid og penge og giver 50 % mindre plastaffald,” siger Stempuchowski.