Tag et kig på vores forsknings- og udviklingsenhed – sådan ser vores innovationer dagens lys

19-03-2024

 

Innovationer opstår ikke ud af ingenting – og slet ikke alene. Leder af R&U-teamet hos OC Paroc, Susanne Fagerlund, og hendes kolleger forklarer, hvad kontinuerlig og succesfuld produktudvikling kræver. 

Der hænger tre teksttavler på væggene i flere rum på Owens Corning Parocs kontorer i Parainen, Finland. 

Den første tavle gør det straks klart, hvorfor vi er her: Vores mission – At skabe en bæredygtig fremtid via materialeinnovation.

"Det er de ord, vi lever efter hver dag," siger Susanne Fagerlund, Global Mineral Wool R&D Leader hos Owens Corning Paroc.

Susanne står i spidsen for en forsknings- og udviklingsafdeling med 26 medarbejdere hos OC Parocs Center of Excellence i Parainen.

Afdelingen fokuserer på løbende produkt- og procesudvikling inden for stenuld. Den forsøger at finde metoder til at reducere produkternes CO2-aftryk, genindvinde og genbruge affald, reducere emballagematerialer og opfylde kundernes ønsker og planetens behov i endnu højere grad.

Nu har Fagerlund og hendes team lovet at fortælle os, hvordan innovationer ser dagens lys.

 

1. ingrediens: Et udviklingsfællesskab

Udvikling starter altid med enten en idé eller et mål. Det er også vigtigt at forsøge at forudse fremtidige behov.

"Idéer opstår sjældent fuldt udviklede. Innovationer opstår via iteration: Tanker kastes frem og tilbage og udfordres konstant af forskellige grupper," siger Susanne Fagerlund.

"R&D kan ikke stå alene. Vores udviklingsfællesskab består af en stor gruppe mennesker fra forskellige forretningsenheder."

Paroc er en del af den amerikanske virksomhed Owens Corning, hvilket betyder, at udviklingsindsatsen er global.

"Det er inspirerende at have mulighed for at arbejde med de bedste ideer fra forretningsenheder rundt om i verden, såsom USA, Belgien, Frankrig, Kina, Sverige og Polen," siger Fagerlund.

OC Paroc Pontus Lindberg

Pontus Lindberg, Principal Scientist hos OC Paroc, har arbejdet med bæredygtighedstemaer i virksomheden siden 1998, "før ordet 'bæredygtighed' overhovedet blev brugt."

Han rådgiver nu om flere forsknings- og udviklingsprojekter og synes, at globalt samarbejde er en belønning i sig selv. Hans netværk af eksperter har vokset sig endnu større.

"Jeg samarbejder ugentligt med kolleger fra f.eks. Granville i Ohio, hvor Owens Corning har et udviklingscenter."

Men det kræver mere end et internationalt fællesskab. Som den næste tavle på kontoret siger:  Vores værdier – Globale i omfang, menneskelige i skala.
 
 

2. ingrediens: Respekterede individer

Der er til enhver tid adskillige forsknings- og udviklingsprojekter i gang, og der sammensættes et team for hver af dem fra gang til gang.

Både Fagerlund og Lindberg mener, at det bedste team er mangfoldigt: mennesker i forskellige aldre, der repræsenterer forskellige baggrunde og kulturer.

"Der er mennesker, som løber hurtigt, og så er der dem, der ønsker at træde på bremsen og sætte spørgsmålstegn ved tingene. Vi har brug for begge dele," siger Lindberg, som mener, at han er blevet lidt af en decelerator med alderen og erfaringen.

OC Paroc Mia Kaiku

Mia Kaiku, der arbejder som R&D Laboratory Team Leader, er enig.

"Det optimale er, hvis teamet inkluderer folk med mangeårig erfaring og andre, som mig, der er i tyverne og begynder at sætte spørgsmålstegn ved, om tingene kan gøres anderledes."

Susanne Fagerlund siger, at hos OC Paroc lærer de unge at tænke kritisk. Hun finder det vigtigt at skabe en tryg atmosfære, hvor alles input respekteres. 

Mia Kaiku siger det samme med lidt andre ord: "Her tror vi på alle medarbejdere."

"OC Paroc har skabt et rart miljø, hvor medarbejderne værdsættes som individer. Derfor har vi et meget ansvarligt og dedikeret team, som arbejder her," siger Kaiku.
 

 

3. ingrediens: Et større formål

Nogle R&D-projekter tager kun nogle få måneder, f.eks. procesudviklingen af CO2-neutrale PAROC® Natura Lana, mens andre tager mange år eller endda årtier. Den langsigtede udvikling inden for elektrisk smelteteknologi begyndte i Parainen i 1986 og fortsætter den dag i dag.

"Innovationer kræver vedholdenhed. Det kræver mindst hundrede fejlskud for hvert projekt, der kommer i mål," siger Susanne Fagerlund.

Selvom projekter konstant afvises eller nedskaleres eller ændres undervejs, kalder Fagerlund dem ikke fiaskoer. Det er læring. Det at lære af sine fejl udgør en væsentlig del af produktudviklingen og er en del af et større formål.

På den tredje tavle står der: Vores formål – Vores mennesker og produkter gør verden til et bedre sted.

"Det er nemt at erklære sig enig," siger Susanne Fagerlund.

"Det tænker jeg ofte på, fordi jeg har en 7-årig datter, og jeg ønsker at efterlade en bedre verden til hende."