50 % mindre plastaffald – Sådan gjorde vi det

REDUCERET PLASTAFFALD 2/11/2021

 

De bedste idéer redder planeten og sparer kunden tid, penge og kræfter. Det gælder den idé, som to af vores projektledere fik til at genopfinde emballagen til PAROC CGL20CY-isoleringsplader. Historien om projektet er et godt eksempel på det løbende arbejde, vi gør for at reducere vores CO2-aftryk. 

«Er du med mig?»

Dette var spørgsmålet, som projektleder Mantas Strazdas fra Parocs fabrik i Vilnius stillede sin polske kollega Pawel Stempuchowski under en telefonsamtale for cirka seks måneder siden.

Det skulle Stempuchowski ikke tænke to gange over. Selvom de to projektledere boede og arbejdede i forskellige lande, havde Stempuchowski kendt Mantas Strazdas i næsten 15 år. De havde arbejdet sammen før, og Stempuchowski vidste, at Strazdas havde samme mål og værdier som ham. 

"Absolut," svarede han.

Sådan startede udviklingen af den nye emballeringsmetode til PAROC® CGL20CY-isoleringsplader og den betydelige reduktion af plastaffald.

 

1. Idéen opstår

ny emballage

Faktisk var projektet allerede startet et par år før telefonopkaldet. Da Mantas Strazdas og Pawel Stempuchowski for to år siden besøgte en byggeplads i Kraków, Polen, bemærkede de, at arbejderne først pakkede Paroc-isoleringspladerne ud af plast og derefter satte pladerne tilbage på pallen for at blive limet. Arbejderne måtte også vende pladerne om for at kunne sætte limen på.

"Det kom ikke som nogen overraskelse for os, men da vi så det, begyndte vi at tænke på, om det virkelig var nødvendigt," siger Stempuchowski.

De endte med at optage en video af udpakningen og snakkede med entreprenøren om, hvilke idéer han havde til at gøre processen smidigere. Idéen om at gøre noget ved problemet sad i baghovedet på dem, men der var andre projekter og andre ting, der først skulle håndteres.

Indtil det endelig var det rette tidspunkt for seks måneder siden.

"Man får ikke geniale idéer ved at sidde på kontoret. Det er vigtigt at besøge byggepladserne og lytte til kunderne. Vi fik idéen, fordi vi besøgte denne byggeplads for to år siden,” siger Strazdas.
 
 

2. Den nye emballage tager form

Efter telefonopkaldet udviklede tingene sig hurtigt. Owens Corning Paroc har regelmæssige innovationsmøder, hvor Strazdas og Stempuchowski holdt et oplæg om idéen. De viste den video, de havde optaget i Kraków, og gennemgik, hvordan de kunne spare kunderne tid, kræfter og penge og derudover gøre noget for miljøet.

Idéen fik grønt lys.

"Det mest kritiske skridt i forbindelse med en innovation er at overbevise sig selv om, at idéen er god nok. Hvis du ikke tror på det, vil kunderne heller ikke," siger Stempuchowski.

De to begyndte at undersøge forskellige pakkemuligheder og få viden fra deres kolleger inden for salg og produktudvikling. De endte med en løsning, hvor PAROC® CGL20CY-pladerne skulle pakkes separat på pallen med limfladen opad for at fremskynde installationsprocessen. 

De fik også idéen med at bruge mindre og lavere paller, der ville være lettere at håndtere i garager og kældre, hvor produktet anvendes. Den plast, der vikles om pladerne, blev udskiftet med en hætte, der ville få en positiv indvirkning på emballagekvaliteten og tilbyde bedre beskyttelse i forbindelse med opbevaring.

Det eneste, kunderne skulle fjerne, var hætten.

Testningen af den nye emballage foregik i Polen. Det var nemt at finde et passende sted og en egnet kunde.

"Man kan ikke tage ud til en kunde og sige: Vi har forresten dette nye produkt. Har du lyst til at teste det? Det er meget lettere, når man kan sige, at vi har udviklet en ny emballage, der sparer tid og penge og giver 50 % mindre plastaffald,” siger Stempuchowski.

 

3. Resultatet: 50 % mindre plastaffald

50 % mindre plastaffald. Dette er noget, der gør både Strazdas og Stempuchowski utroligt glade.

Faktisk beregnede de, at den nye emballeringsmetode for eksempel i en garage på 4.000 m2 skaber 1,5 containerfuld mindre plastaffald. Det er en rigtig god nyhed for entreprenøren, der ikke skal betale for at sende det til genvinding, og – naturligvis – for miljøet i almindelighed. 

"I starten ville vi gøre tingene lettere og hurtigere for kunderne, men da vi indså, hvor meget plast der blev sparet, blev vi overrasket. Det har vi det rigtig godt med det,” siger Strazdas.

Kunderne i Polen får allerede glæde af den nye emballage, og den vil meget snart være tilgængelig for kunder i de baltiske lande. Indtil videre har feedbacken været meget positiv. 

"Dette er en win-win-situation for kunderne og miljøet, og det tror jeg, at alle kan se," siger Stempuchowski.